Ha die massa: We-Think

Charles Leadbeater, bekend innovatiestrateeg en vroegere adviseur van Tony Blair op het gebied van internetzaken en de kennisindustrie, geeft in We-Think zijn visie op de huidige creativiteit van de massa: mass innovation, not mass production. Door samen te werken, krijgen we meer. Het boek is op zichzelf al een voorbeeld van samenwerking, want via een Wiki heeft hij mensen gevraagd op zijn concepttekst te reageren en het aan te vullen.

Het boek start met de beschrijving van een online spel dat mensen over de hele wereld letterlijk in beweging brengt, 0p zoek naar de oplossing van het raadsel. Leadbeater geeft in zijn boek nog veel meer interessante voorbeelden van succesvolle massa innovatie. We-Think staat vol mooie voorbeelden die op zichzelf inspirerend zijn, maar waarvan je na een aantal de boodschap al wel kent: mass innovation.

Door de komst van web 2.0 onstaan er hele diverse groepen, die vaak samen tot veel meer kennis in staat zijn dan gespecialiseerde groepen. Open cultuur en samenwerking zal volgens Leadbeater verschuivingen teweeg brengen. Leadbeater denkt dat hiermee de democratie democratischer wordt. Iedereen is in staat zijn/haar mening te geven. En dat is ook nodig.

Charles Leadbeater heeft me met dit boek geinspireerd door de parallellen die hij vanuit het verleden met de huidige inzet van web 2.0 trekt.

In november 2009 verscheen bij de SDU de Nederlandse versie met een voorwoord van Sanne Roemen.

Meer informatie over Charles Leadbeater en We-Think.

Heruitgave 1e drie albums Earth and Fire

De eerste drie albums van Earth and Fire (het debuutalbum, Song of the marching children en Atlantis) zijn in een remastering op CD uitgebracht door het vooraanstaande label Cherry Red. Esoteric Recordings is een Brits platenlabel, dat deel uit maakt van Cherry Red en werd opgericht en wordt geleid door Mark Powell. Powell werkte daarvoor en nog steeds als free-lance medewerker bij diverse platenlabels om oud werk van popmusici op te poetsen, zodat de geluidskwaliteit van met name de vrij luide CD’s verbeterde.

De eerste drie albums van Earth and Fire waren al ooit op CD verkrijgbaar, maar Atlantis nooit apart. Bovendien zijn de heruitgaven voorzien van nieuwe liner notes in het boekje en enkele, ook eerder op CD uitgebrachte bonustracks. Wat het vooral nieuwswaardig maakt is dat het grote, progressieve label Cherry Red de albums van Earth and Fire heeft opgenomen in hun catalogus. De nieuwe uitgaven zijn verkrijgbaar in de winkel of op onder andere bol.com en goede recensies zijn te lezen in de november nummers van Oor en Revolver. In het nummer van Revolver staat tevens een interview met Chris Koerts, de vroegere gitarist van Earth and Fire.

Meer informatie over Earth and Fire is te vinden op de website over de band.

2 x Creativiteit

Afgelopen week heb ik het boek Oh, wat zijn we creatief van Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek gelezen. Het boek gaat over het grote creativiteitsonderzoek van het Financieele Dagblad bij ondernemend Nederland en bevat naast een hoop interviews met creatieve mensen ook een aantal weetjes.

Zo las ik dat we de methode om creativieit op te wekken, het brainstormen, te danken hebben aan Alex Osborn, die zijn methode ontwikkelde in de jaren veertig van de vorige eeuw. Hij ontdekte op jonge leeftijd al dat niet alleen het eindproduct waarde had, maar zijn ideeen ook. Vervolgens bedacht hij een methode om zoveel mogelijk ideeen te genereren, een methode die aanvankelijk vooral werd gebruikt in de reclame-industrie. De essentie van zijn manier van creativiteit opwekken is: geen kritiek, gaan voor zoveel mogelijk ideeen, verder bouwen op elkaars ideeen en proberen zoveel mogelijk overdreven en gekke ideeen te ontwikkelen.

Het brainstormproces is het begin van het creativiteitsproces.  De Maltese psycholoog Edward de Bono heeft dit proces verder uitgewerkt in zijn methode van de zes denkpetten, waarin de groene pet staat voor creatief denken. Grote bedrijven als Siemens, IBM en NTT hebben gebruikgemaakt van deze techniek. Ook kwam ik er achter dat onderzoek laat zien dat als we vijf jaar zijn, 90 procent van wat we bedenken uniek is. Als we zeven zijn, is dat nog maar 20 procent en als we volwassen zijn, is ons vermogen om met een origineel idee te komen nog maar 2 procent. Jonge kinderen hebben nog het vermogen om niet voor de hand liggende dingen met elkaar te combineren. Dit vermogen is een kenmerk van wereldberoemde ontwerpers, architecten en beeldend kunstenaars. De uitvinder van het lateraal en parallel denken, Edward de Bono, schrijft dat vermogen toe aan een onbevangen blik, aan geen kennis vooraf hebben. Onschuld en/of onwetendheid kunnen een vorm van creativiteit zijn.

Mooi was om te lezen dat creativiteit belangrijk is omdat we er als mens zo gelukkig van worden. En ook ontlenen we onze betekenis aan het doen van interessante dingen.

Naast het boek Oh, wat zijn we creatief ben ik in het boek Creativiteit, Hoe?Zo! van Igor Byttebier gedoken. Ook een heerlijk boek, maar vooral omdat het hele praktische oefeningen geeft en leuke voorbeelden laat zien. Afhankelijk van de leerstijl van ons allemaal worden we door een bepaalde manier van leren meer aangesproken dan door een andere. Daarom biedt dit boek tal van keuzes.

Grappig is dat de schrijver van het boek deel uit maakt van New Shoes Today, een groep professionals die mensen en organisaties ondersteunen op het pad creatie, innovatie en verandering. Deze groep was ik in een vorige baan al ooit eens tegengekomen en had me zeer aangesproken. Nu bleek dat ze ook meegewerkt hadden aan de Innovation Lecture, een initiatief van mijn huidige werkgever, het ministerie van Economische Zaken.

Meer informatie over het boek.